Kili Challenge

Kili Challenge
Steun Michelle en klik op de foto om direct te doneren!

vrijdag 2 januari 2015

Blind vertrouwen

Vandaag heb ik mezelf uitgedaagd voor een spannend experiment, geïnspireerd door dit filmpje: Do you trust me?

Veiligheid
Ik denk dat dit experiment voor iedereen spannend is om te doen. Voor mijzelf is het nog een extra uitdaging. Vertrouwen is toch altijd wel lastig geweest. Want wat als je als kind te maken krijgt met geweld, wat je wordt aangedaan door de man die jou van nature zou moeten beschermen... En je ouders niet in staat zijn om jou te beschermen voor geweld van buitenaf? Dan voelt de wereld voor jou als kind heel erg onveilig. Als kind ben je vaak niet in staat om jezelf te beschermen, je ouders doen het niet en je mist dan een basisveiligheid. Uiteindelijk ben ik mijn eigen muur gaan bouwen door te gaan overeten en aan te komen in gewicht. Het was de enige manier waarop ik mezelf kon beschermen.



Mannen
Ik herinner me nog goed dat ik opgenomen was in een verslavingskliniek in Amsterdam.
Ik denk dat ik ongeveer 20 jaar oud was en ik had hulp gezocht voor mezelf omdat ik last bleef houden van mijn eetstoornis. Op een gegeven moment werd en een oefening gedaan en ik werd gevraagd om voor de groep te komen staan. En vervolgens werd er een jongen naast mij gezet. Acuut deed ik een grote stap opzij. Daar werd mij duidelijk gemaakt hoe bang ik was voor mannen. Ik was schuchter geworden, continue alert, aftastend en wantrouwend naar iedereen. Want wie kon ik nou eigenlijk vertrouwen? Voor mijn gevoel niemand. Vrouwen waren minder bedreigend dan mannen, dat wel.



Aanraken
Toch heb ik in mijn therapeuten altijd bewust gekozen voor mannen. Hoe angstig ik soms ook was, intuïtief wist ik dat dit belangrijk was voor mijn herstel. En dat ik moest werken aan mijn vertrouwensrelatie met mannen. Lange tijd later begon ik met intimiteitscoaching. Ik was inmiddels een stuk verder maar aangeraakt worden door een man was een big issue. Eigenlijk gewoon geen optie. Bij Nico Drost van Tantra Touch startte ik met sessies om weer te leren aangeraakt te worden door een man. Een van de eerste keren was het al zo heftig om alleen mijn hand aan te laten raken. En om daarna mijn hele lichaam aan te laten raken ging gepaard met veel spanning en tranen. Ik kon op dat moment echt wel bedenken dat ik veilig was, ik voelde me ook veilig. Maar in mijn lichaam gingen alle alarmbellen rinkelen en kon ik het maar moeilijk toelaten.
Uiteindelijk, stapje voor stapje, begint mijn lichaam eraan te wennen. Kan ik het aan laten raken steeds meer toelaten en kan ik de negatieve ervaringen op de harde schijf steeds meer aanvullen met positieve ervaringen.



Zelfvertrouwen
Het belangrijkste is dat ik in mezelf ben gaan vertrouwen. En dat cadeautje heb ik gekregen van een man die niet zulke zuivere bedoelingen had. Toen hij mij wilde dwingen om over mijn grenzen heen te gaan, heb ik mogen ervaren dat ik zelf in staat ben om in te grijpen wanneer dit nodig is. Uiteindelijk ben ik het die mijn grenzen bepaalt en ben ik verantwoordelijk om deze aan te geven en mezelf te beschermen wanneer nodig.
Sindsdien gaat het nog beter. Ik ben meer en meer gaan knuffelen (ook als onderdeel van het programma 365 dagen succesvol wat ik heb gevolgd) en ik raakte steeds meer vertrouwd met mensen aankijken, aanraken en contact maken. Steeds meer kon ik ervaren dat de wereld een veilige plek is, dat ik mezelf en de ander kan vertrouwen. Dat ik niet meer het kleine meisje ben dat weerloos is en niemand kan vertrouwen. En als laatste niet onbelangrijk: dat ik het leven kan vertrouwen. Dat er iets groters is dan ik zelf waar ik me door gedragen kan voelen, iets dat me ondersteunt.

En vandaag de ultieme test van vertrouwen ondergaan. Kijk dit filmpje hieronder. Ik ben trots. Een paar jaar terug was dit echt niet mogelijk geweest en ik heb hier zo hard voor geknokt om zover te komen. Alles kan als jij het laat gebeuren.... Een prachtige ervaring, met open armen om liefde te ontvangen. Het was echt genieten! En ja het filmpje is niet profi en veel te lang maar ik kan er eindeloos van genieten. Tot minuut 5:50 is echt de moeite waard om te kijken :)







Geen opmerkingen:

Een reactie posten